8.1.09

MS Sitepoint Server - er den OK?

Netnørderne sætter fokus på PC og Server sikkerhed på et arrangement i april 2009. Check mødedata i vores link.

Her er en artikel sakset fra Version2:


Virksomheder trætte af lange svartider med Sharepoint
Urimeligt lange svartider skæmmer de fordele, som flere virksomheder ellers oplever ved at anvende Sharepoint som platform.
Af Morten Rasmussen, onsdag 07. jan 2009 kl. 10:48 EMNER: Content Management-systemer (CMS) Intranet Elektronisk sags- og dokumenthåndtering (ESDH)
»På et tidspunkt havde vi svartider på både ti og tyve sekunder, mens det kunne tage flere minutter at logge sig ind. Jeg behøver næppe forklare, hvor frustrerende det er«.Lars Aagaard, it-chef i ingeniørforeningen IDA, er en af de mange it-ansvarlige, som netop i denne tid er ved at implementere Microsofts Sharepoint som platform
PlatformLæs mere om "Platform" i Version2's it leksikonfor virksomhedens it-løsninger. Men trods en generel tilfredshed med Sharepoint, er svartiden efter et halvt års drift stadig et irritationsmoment, forklarer Lars Aagaard.»Det har været nødvendigt med en lang række justeringer for at mindske problemet, men selv om det nu går bedre, er der bestemt plads til forbedringer«, siger Lars Aagaard.Det samme har man oplevet hos rådgivervirksomheden Cowi, hvis Sharepoint-baserede intranet
IntranetLæs mere om "Intranet" i Version2's it leksikonellers netop er blevet kåret til et af verdens ti bedste af usability-eksperten Jakob Nielsen.»Indholdsmæssigt har vi fået opbygget et helt enormt intranet med alle de funktioner, vi ønskede. Men svartiden er ikke god nok. Det bør højst tage et par sekunder at uploade en side, men det er desværre ikke tilfældet i dag. Jeg ved, at andre har oplevet det samme med en SharePoint-løsning, og det er en af de ting, vi arbejder på at få løst«, sagde Cowis it-direktør Arne Hougaard Nielsen i den forbindelse til Version2.dk.Hos IDA er det lykkedes at nedbringe svartiden ved at opprioritere output
OutputLæs mere om "Output" i Version2's it leksikoncaching, altså en forøget lagring af de mest brugte elementer på hjemmesiden.»Netop den justering har givet det bedste resultat, men det har ikke løst hele problemet. Og vi kan faktisk ikke sige, hvad der helt præcist er skyld i de lange svartider«, siger Lars Aagaard.Brugere glemmer at skalereFor både IDA og Cowi gælder, at de har anvendt virksomheden Netcompany til implementeringen af Sharepoint. Her bekræfter man, at overgangen til Sharepoint indledningsvist kan resultere i højere svartider. Ifølge salgsdirektør og partner André Rogaczewski ligger fejlen dog ikke i selve Sharepoint-platformen.»Den gennemgående fejl er, at virksomhederne løbende lægger stadig flere funktioner over på Sharepoint uden en tilsvarende skalering og justering«, siger André Rogaczewski og giver et eksempel:»Eksempelvis kan Sharepoint i udgangspunktet have været tænkt som en platform til intranettet, men senere overføres så også dokumenthåndtering og flere andre funktioner. Men det kan man ikke gøre uden samtidig at skalere og tune systemet«.Netcompanys salgsdirektør mener derfor ikke, at Sharepoint kan betragtes som mere problematisk end andre platforme i forhold til spørgsmålet om svartider.»På den front er Sharepoint hverken værre eller bedre end alternativerne. Min oplevelse er, at kunderne løbende konstaterer, at Sharepoint kan meget mere end man først vidste, og at man derfor overflytter stadig flere opgaver uden at justere
JustereLæs mere om "Justere" i Version2's it leksikondet omgivende system«, siger André Rogaczewski og opfordrer samtidig brugere af Sharepoint til hele tiden at sikre sig de nødvendige patches, opdateringer og justeringer.–-Sætter du også kaffe over, når intranettet skal loade en side? Skriv dine gode og dårlige oplevelser med sharepoint i debatten!